Poëzie in de jeugdliteratuur

44598687 - children reading books at park against trees and meadow in the park

 

Inleiding

Leesplezier krijgt steeds meer een vaste plek in het onderwijs. Gedichten worden hierbij vaak nog vergeten, maar bieden juist met een kleine tekst een rijke en verrassende inhoud. Poëzie laat de rijkdom van taal zien. Het woord ‘gedicht’ wijst al op het compacte karakter: een gedicht is ‘verdichte’ taal. Er staat geen woord teveel in, want ieder woord is goed doordacht. Een gedicht vertelt vaak meer, dan er op het eerste gezicht te lezen valt.

In deze e-learning gaan we aan de slag met  vragen zoals: Wat is kinderpoëzie?  Hoe gebruik je gedichten op school? Hoe filosofeer je met kinderpoëzie? Hoe maak je poëzie met kinderen? Welke bundels zijn er en welke dichters zijn bekroond? We gaan als een echte ontdekkingsreiziger op onderzoek en duiken in de wereld van poëzie voor kinderen van vier tot twaalf jaar.

 

Voorkennis en tijdsinvestering

Er is geen specifieke voorkennis nodig om deze e-learning te kunnen volgen. Om deel te kunnen nemen aan alle opdrachten is het handig om voor aanvang van deze e-learning een Facebook account te hebben en je aan te melden bij de Facebookgroep e-learning Poëzie.

In deze groep kun je de opdrachten uit de e-learning delen met de overige deelnemers en kennis en inspiratie op het gebied van poëzie met elkaar uitwisselen.

 

Doelgroep

Deze e-learning is primair gericht op leesconsulenten en mediacoaches van bibliotheken, leescoördinatoren  en leerkrachten PO, PABO studenten en  -docenten en ouders die helpen in de schoolbibliotheek.

 

Tijdsinvestering

De tijdsinvestering bedraagt tussen de 1 a 2 uur per hoofdstuk.

 

Werkvormen

We werken tijdens deze e-learning met verschillende soorten werkvormen, zoals Facebook, Pinterest, blog, etc. Sommige van deze werkvormen zullen wellicht bekend zijn, andere zijn misschien nieuw voor je. Het doel om te werken met “nieuwe” ICT tools is onder meer:

  • Om een variatie in werkvormen aan te kunnen bieden , die past bij de verschillende leerstijlen van deelnemers;
  • Om middels eigentijdse/moderne werkvormen kennis te maken met nieuwe interactievormen.

 

U heeft nog geen toegang tot deze module. Om toegang te krijgen, klik hieronder op de knop ‘Volg deze module’
Volg deze module